۱۳۸۹ مهر ۱۰, شنبه

مهرگان، پیروزیِ مهرِ ایرانیان بر کینِ ضحاکیان شاد باد


پیشکش به مادرم در زادروز مهربانانه اش

 
مهر را می ستاییم، آن نیک را"
آن نخستین دلیرِ مینوی را، آن بسیار مهربان را
آن نیرومند دلاور را، آن یلِ کارآزموده را
مهری که دشمنِ بداندیش را می کوبد
مهری که گرداگردِ ایران را می پاید."
(اوستا، مهریشت)
هفت هزار سال پیش در چنین روزی، ایرانیان از چنگ و بندِ حکومتی تباه-گر رستند که بیش از هزار و پانسد سال، خاک ایران را دزدیده و خون ایرانی را مکیده بود.
ضحاک یا اژدهای مار-دوش، نمادِ اساسی این حکومت تباه کننده، شهرهای آباد ایران را نابود می کرد و جان های شاداب جوانانِ ایرانی را ناکام.
تا اینکه انسانی خرد-پیشه، مهر-آیین، پاک-سرشت و از تیره ی پیشدادی به نام "فریدون"، با هموندی و همیاری آهنگری سخت-کوش به نام "کاوه" به ستم و رنج ضحاکیان و بابِلیانِ چپاول-گر پایان داد.
فریدون، نماد شاهانِ مهر-کیش و نیک-آیین ایرانی و کاوه، نماینده ی دسته ی همگانی و پیشه-گری مردمی است.
کاوه و فریدون، پس از در بند کردن ضحاک در البرز-کوه، درفشِ سرفرازِ کاویان را که از پوست و گوشت و خونِ مردم ستم-کشیده ی ایران تنیده شده بود، بر بلندای دماوند، برافراشته و به شادی این پیروزی و آزادی ایران، مهر روز و مهر ماه (جشن مهرگان؛ دهم مهر) را گرامی داشتند و تا به امروز، مهرگانِ پیروزی از آنان به ما به یادگار رسیده است.
اینک؛ لیک، با نگاهی به پیشینه ی پرفراز و نشیب ایران-زمین، نیک درمی یابیم، حکومت کنونی، که همه ی ویژگی های حکومتِ غیر مردمیِ ویرانگرِ اشغالگر را دارد، ادامه و پیوند با همان حکومت ضحاک و ضحاکیان است.
به راستی، نیاکان خردمند و اهوراییمان، نمادهای راست و درستی را بر دشمنان و دوستان ایران نهاده اند؛ براساس این نمادگراییِ راستین، می شود گفت، سردمداران نظامِ نادانی، بی خردی، ایرانی ستیز و جوان-کُش اسلامی، فرزندان خلفِ ضحاک هستند.
بر فرزندانِ کاوه و فریدون و زردشت است، ایران را که سده های بسیار خشت به خشت و وجب به وجبِ مرزِ آب و خاکش اینگونه نگاهداری شده، پاس دارند و از نابودی پیوسته ی آن مانع آیند.
به راستی، در این جان-فشانی ایرانیان برای ایرانشان، ایزد مهر –آن پاسبانِ پیمان های راستین، آن پارسای در اندیشه و گفتار و کردار، نیک، آن رزم آورِ مرزِ بی مرزِ ایران-زمین، آن دشمن دروغگویان و انیران- یار و یاور و همراه و همگام فرزندانِ فریدون و کاوه خواهد بود.
بشود که روان برگزیده ی آنان به ما یاری، گشایش، دستگیری، دل سوزی، چاره اندیشی، پیروزی و بهروزی بخشد.
به امید برافراشتن پرچمِ ورجاوندِ شیر و خورشید بر بلندای میدان همیشه آزادِ شهیاد.
ایدون باد
سروش سکوت
مهرروز و مهرماه (جشن مهرگان) 2569
 
در همین زمینه:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر