۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

آیین یارسان: از دیگر سوزی تا خود سوزی...





سر فصل تبعیض عقیدتی رژیم ستمدینی جمهوری اسلامی، نشانه رفتن دو آیین بهایی و یارسانی است.

شاید برای اینکه تعالیم این دو آیین بیش از بقیه بر باطن گرایی و دروغ بودن مهدویت سر کاری و ولایت و نیابت قلابی علی خامنه ای صحه میگذارد.

در میان آیین یارسانی یا اهل حقی که بیشتر در میان هم میهنان کرد و ساکن در غرب ایران رایج است، نیز همچون بهاییت تلفات زیادی در راه عقیده و باور خود و عقده ی حکومت نسبت به خود داده است.

در حالی که در چند روز اخیر، دو تن از پیروان آیین یارسان در اعتراض به ظلم و تبعیض علیه هم کیشان خود، در برابر مجلس شورای اسلامی دست به خود سوزی زدند و هر دو بر اثر شدت جراحت جان خود را از دست دادند. چند ماه دیگر دوازدهمین سالگرد قتل سید خلیلی عالی نژاد، نوازنده ی نامدار تنبور و از مرادان و پیران و پیروان سرشناس آیین اهل حق است که در آبان ماه سال هشتاد در خانه ای در گوتبرگ سوئد پیکر او را پس از کشتن با ضربات چاقو، آتش زدند.

کینه و نفرت سران و سردمداران مستبد و جنایتکار فرقه ی اثنی عشری نسبت به پیروان آیین اهل حق بی گمان به روح باطن و هنر گرای این آیین بر میگردد.

بی حرمتی ها و تبعیض های جمهوری اسلامی علیه این آیین و پیروانش –از جمله مجبور کردن این افراد به تراشیدن سبیل هایشان و...- باعث شده تا این افراد نیز همچون بوداییان تبت روش اعتراضی "خودسوزی" را انتخاب کنند که متاسفانه در میان سکوت خبری رسانه ای صدای اعتراض این افراد به حق حقه ی خود –یعنی داشتن باور مورد نظر- مسکوت بماند.

این در حالی است که یارسان و اهل حق، یکی از کهن ترین آیین های ایرانی است که پس از اسلام شکل و قالب دیگری به خود گرفته است و آموزه هایش نه با اسلام که با هیچ مذهب دیگری در تضاد نیست.

در کشوری که زمانی از نظر تنوع و گوناگونی باورها در جهان بی نظیر بوده و برای نمونه در زمان اشکانیان در بخش هایی از کرمان، حتا گروه ها و افراد شیطان پرست با مسالمت و دوستی کنار بقیه ی باورها زندگی میکردند، اکنون به وضعی افتاده که تنها اقلیت حاکم خود را بر حق میدانند و تنها مذهب شیعه ی اثنی عشری مورد قبول علی خامنه ای را به حق میشمارند و بر دیگران برچسب های ناچسب سیاسی و... میزنند!

از دیگر سوزیِ خلیلِ عالی نژاد تا خود سوزی پیروان دیگر آیین یاری، بوی جز تبعیض، نابرابری و جنایت از سران این حکومت بلند نمیشود.

مسلما باید پیش از آنکه صدا و فریاد این گروه از هم میهنانمان با گسترش تبعیض و بی توجهی حکومت روبرو شود و شاهد افزایش شمار معترضان با روش خودسوزی بسان بودایان تبت باشیم، بایستی فریاد آنها نیز باشیم.

در زمین سرزمینی که تبعیض آبشخورش باشد، هیچ کلی نمی روید، مخصوصا گل دموکراسی!:

زمـیـنِ شـوره سنـبـل بـرنـیـارد
در او تخم و عمل ضایع مگردان
(سعدی)

در زیر متن خبر خودسوزی دو جوان یارسانی را بخوانید:

خودسوزی یک یارسانی دیگر امروز در مقابل مجلس شورای اسلامی. امروز شنبه 5/5/1392 یارسانی دیگری بنام محمد قنبری ٢٤ سالە و ساکن قزوین در مقابل مجلس شورای اسلامی ایران خودسوزی کرده که متاسفانه بعد از رسیدن به بیمارستان فوت کرد. چندي پیش یکی از پیروان دین یاری( مردم یارسان) اهل همدان به نام "کیومرث تَمَناک" به دليل ناتوانی در پرداخت مهریە همسرش در شهر همدان بازداشت شده و به زندان مرکزی همدان منتقل می شود. پس از بازداشت آقای تمناک مسئولین زندان برای تنبیه و بی حرمتی به وی، او را تحت فشار قرار می دهند تا سبیل های خود را بتراشد یکی از سنتهای مردم یارسان برای مردان گذاشتن سبیل است و زدن سبیل در اين آیین نوعی توهین و مکروه است ، زمانی که وی مقاومت می کند او را مورد شکنجه قرار داده و به زور سبیل های وی را مي تراشند . با پخش این خبر یکی از یارسان های شهر همدان به نام " حسن رضوی " كه يكی از دوستان فرد دستگير شده بود . روز 14 خرداد با جمع کردن مردم در مقابل فرمانداری شهر همدان وبا بازگو كردن ظلم و ستم وارده به مردم یارسان به نشانه اعتراض به توهین مسئولین زندان اقدام به خود سوزی می کند. پس از اقدام به خود سوزی این شهروند یارسانی وی دچار 70 درصد سوختگی شده و به بیمارستان مطهری تهران منتقل شده و پس از شش روز بستری بودن در بیمارستان تحت کنترل شدید امنیتی ماموران حکومت ایران روز (11/06/2013) جان خود را از دست داد. روز 15 خرداد دوست کاکی رضوی یعنی "نیک مرد طاهری" که اهل شهر صحنه میباشند بعد از مطلع شدن از این اتفاق همراه یک فیلمبرداربه نام "مهرداد رحمانی" به همان محل حادثه میرود و بعد از سخنرانی در مورد ظلم و توهين به مردم یارسان ، خود را آتش میزند که بر اثر سوختگی بیش از حد جان خود را از دست میدهد شخص فیلمبردار(مهرداد رحمانی)‌ توسط مامورین اطلاعات همدان بازداشت و تا کنون از سرنوشت آن هیچ اطلاعی در دست نیست پس از اعتراض هاي مكرر مردم شهر صحنه و خانواده وي به فرمانداري اين شهر تهديد به خودسوزي دسته جمعی در مقابل نهادهای دولتی، جنازه را شب هنگام و بدون اطلاع قبلی ساعت چهار صبح پس از گرفتن تعهد کتبی و تهدید فراوان برای اعتراض نکردن و سکوت کردن خانوادە و اقوام ایشان و سادات صحنه،بلاخرە جنازه را تحویل خانواده ايشان دادند. در پی این اتفاقات افرادی به عنوان نمایندە برای پیگیری قانونی این واقعە و رسیدگی به مطالبات مردم یارسان انتخاب شد و در جلوی استانداری کرمانشاه تجمع اعتراضی برگزار شد و به دولت تا چهلم مرحومان نیکمرد طاهری و سید حسن رضوی مهلت دادە شد کە به مطالبات مردم یارسان رسیدگی نمایند. اما بعد از گذشت چهلم هیچ اتفاقی نیفتاد و مثل سایر توهین های دولت به باورهای یارسان اینبار نیز مسئلە را پشت گوش انداخته و به نوعی هیچ پاسخ در خوری به مردم یارسان ندادند. حالا امروز در یک اعتراض دیگر در پی بی تفاوتی مسئولین حکومتی نسبت به جامعه یارسان و خودسوزی نیکمرد طاهری و کاکی حسن رضوی، امروز شنبه 5/5/1392 یارسانی دیگری بنام محمد قنبری ٢٤ سالە و ساکن قزوین در مقابل مجلس شورای اسلامی ایران خودسوزی کرده که متاسفانه بعد از رسیدن به بیمارستان فوت کرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر