۱۳۹۱ تیر ۲۲, پنجشنبه

شاهزاده رضا پهلوی، فراتر از یک فرصت



به باور من شاهزاده رضا پهلوی امروز، با این سخنان، نشان داد که افکار و اندیشه هایش، تابوهای هزاران ساله ی تاریخ و فرهنگ ما را می شکند، فرهنگ و تاریخی که به هرحال با وجود همه ی شکوهمندی هایش، در آن هیچ وقت یک زن به عنوان پادشاه، رییس جمهور و شخص اول مملکت نبوده، فرهنگی که باوجود همه ی هویت و بزرگیش، نا پرسایی و دین خویی یکی از مختصات و مشخصات جدایی ناپذیر آن بوده، و امروز شاهزاده ی ایرانی، موجد و موجب نوزایی و به روز شدگی فرهنگ و تاریخ کهن ایرانیان گردید یا دستکم یخش را آب کرد و کلیدش را زد. از این لحاظ افکار و باورهای این شاهزاده، چیزی فراتر از یک فرصت و فرجه برای فکر کردن صرف به یک آلترناتیو است.

* * *

قانون اساسی نوین مبتنی بر اعلامیه ی جهانی حقوق بشر، مجلس موسسان، رفراندوم تعیین شکل نظام، دموکراسی و سکولاریسم، انتخابات آزاد، آزادی بی قید و شرط بیان، اتحاد ساختاری ملی، آزادی کامل زندانیان سیاسی و عفو ملی و عمومی و... مجموعه ای از گفتار و باورهای شاهزاده رضا پهلوی است که همواره آنها را تکرار کرده و بر آنها اسرار ورزیده است.

شاهزاده تنها فرد مطرح و شناخته شده در عرصه ی آزادی خواهان ایران است که از منویات و منم کردن ها شخصی گذشته، حتا نظر، رای و ایده ی خود را در درجه ی دوم اهمیت نسبت به آرمان ملی رهایی ایران و فراهم کردن بستر دستیابی به حق انتخابات آزاد قرار داده است.

آخرین مصاحبه ی شاهزاده رضا پهلوی با کانال یک شهرام همایون نشان داد، برخلاف ادعای تمسخرآمیز عده ای از مخالفان مدعی دموکراسی و حمله کردن به وی در پی نشر مصاحبه با فوکوس و حواشی آن (که البته شاهزاده در این مصاحبه رسما اعلام کرد که به دلیل عدم انتشار متن واقعی مصاحبه از این نشریه شکایت انجام می شود) مبنی بر علاقه به مهاتما گاندی، رهبر مبارزات مسالمت آمیز و بدور از خشونت و نافرمانی مدنی هند، به قول آقای شهرام همایون، نه تنها علاقه ی شخصی شاهزادی به گاندی از دیدگاه های وی بر می آید، بلکه بسیاری از باورهای شاهزاده با مکتب فکری گاندی، یکسان است.

شاهزاده بار دیگر در این مصاحبه ی شنیدنی، بر لزوم انتخابات آزاد به عنوان تنها راهکار دستیابی و گذار به دموکراسی –یعنی چیزی که خیلی از مدعیان دموکراسی فقط شعارش را میدهند و از هیم حالا از نتیجه اش وحشت دارند!- تاکید نمود.

عفو عمومی و آشتی ملی، که از برآیندهای یک مبارزه ی مدنی مسالمت آمیز با دیکتاتوری، برای تامین جانی جداشدگان از رژیم که هنوز در دو راهی گزینش آن هستند، از مسائل بسیار مهم دیگری بود که بار دیگر شاهزاده به آن اشاره کرد.

شاهزاده رضا پهلوی، میان "هواداران پادشاهی" و "هواداران رضا پهلوی" این بخش بندی را نمود که هوادار رضا پهلوی کسی است که بایستی پیرو و باورمند به باورهای رضا پهلوی باشد و نه لزوما یک سیستم خاص. در واقع شاهزاده با این جداسازی خط و رد افراطیونی را که به نام هواداری از شاهزاده و پادشاهی، از حالا نتیجه ی صندوق رای را بنام خود مصادره میکنند، از آنانی که به دنبال فراهم نمودن اسباب و لوازم یک انتخابات آزاد هستند، را مشخص نمود.

مصاحبه ی شاهزاده با برنامه ی آخرین لحظه ی آقای همایون، با اینکه ابرام و تاکید بر موضع پیشین بود، اما چند نقطه عطف مهم داشت که شاید مهمترین آن، موضع آشکار شاهزاده در خصوص در نظر گرفتن مقام پادشاهی یا ریاست جمهوری برای زنان و بانوان ایران، برای نخستین بار در تاریخ چند هزار ساله ی این کشور بود.

در برهه ی حساس کنونی که خودش حکم آزمون گروه های مبارز برای سنجش میزان نگرش فرامسلکی و ورای خودخواهی ها عمل کردن های آنها را نیز دارد و در شرایطی که حملات سازمان یافته ی گمراه کنندگان، خاک پاشان و فرصت طلبان علیه شاهزاده در روزهای اخیر تشدید شده بود، این مصاحبه، حجت را بر تمام این فرافکنی ها و فرافکن ها تمام کرد.

* * *

به باور من شاهزاده رضا پهلوی امروز، با این سخنان، نشان داد که افکار و اندیشه هایش، تابوهای هزاران ساله ی تاریخ و فرهنگ ما را می شکند، فرهنگ و تاریخی که به هرحال با وجود همه ی شکوهمندی هایش، در آن هیچ وقت یک زن به عنوان پادشاه، رییس جمهور و شخص اول مملکت نبوده، فرهنگی که باوجود همه ی هویت و بزرگیش، ناپرسایی و دین خویی یکی از مختصات و مشخصات جدایی ناپذیر آن بوده، و امروز شاهزاده ی ایرانی، موجد و موجب نوزایی و به روز شدگی فرهنگ و تاریخ کهن ایرانیان گردید یا دستکم یخش را آب کرد و کلیدش را زد. از این لحاظ افکار و باورهای این شاهزاده، چیزی فراتر از یک فرصت و فرجه برای فکر کردن صرف به یک آلترناتیو است.

ببینید و بشنوید گفتگوی شهرام همایون با شاهزاده رضا پهلوی را


سروش سکوت
ایران
22 تیر 2571

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر